Sidor

lördag 2 november 2013

Boktrailers

Helgens bokbloggsjerka lyder; Boktrailers blir allt vanligare men det är inget jag själv brukar titta på, men frågan är hur du ställer dig till dessa och om det finns någon/några trailers som du tycker att vi bör se?

Vanligtvis varken tillskriver eller tittar jag på boktrailers, mycket för att de oftast inte ger någon "klarare" bild av boken som helhet eller dess innehåll. Där filmtrailers, å andra sidan, tack vare sina skickligt ihop klippta ofta får en att vilja veta och se mer, förklarar sällan boktrailers något som inte redan står på baksidestexten.
Trots det är boktrailers en mycket kreativ idé, och visst finns det de klipp som gör en mer sugen på att läsa en bok - de fyra trailers som släpptes i samband med att boken Den femte vågen utkom i somras upplever jag tillförde någonting, och trots att de var en aning förvirrande när man inte läst boken (nu i efterhand förstår jag vad de menar) fick de mig att vilja läsa boken, dessutom är de snyggt gjorda.

8 kommentarer:

  1. Så där såg inte Cassie ut i mitt huvud och jag vill nog helst göra mig en egen bild av innehållet i en bok. Inte påtvingas någon annans.

    SvaraRadera
  2. För mig blir det ett problem att jag får se personerna, det påverkar bilden som jag vill skapa mig när jag läser boken. Som att se en filmatisering innan jag läst boken. Eller efter ibland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant, och så kan jag också känna - många gånger skapar jag mig en mer eller mindre "fullständig" bild av karaktärerna i huvudet, och att därefter se filmatiseringen rubbar/skakar om dessa, på gott och ont!

      Radera
  3. Jag gillade med de trailers som marknadsförde Den femte vågen. Jag såg den samlade trailern och skriv direkt ett mail till min kollega med ett KÖP och länk till trailern:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var de snyggt gjorda! Trots att jag som sagt inte tittar på boktrailers så ofta uppskattar jag de mer när de är skickligt filmade :)

      Radera
  4. Det sköna med att läsa tycker jag är att man får spela upp sin egen film i huvudet :)

    SvaraRadera
  5. Himla snygga trailrar till Den femte vågen. Något jag definitivt ska sätta tänderna i :)

    SvaraRadera

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!