Sidor

fredag 31 oktober 2014

Shakespeare & Company

Hej allihopa,
Jag är nu tillbaka efter fem underbara dagar i Paris, med härligt väder och så många fina minnen. Har inte varit i staden tidigare, men resan levde upp till mina förväntningar många gånger om. Riktig storstadsresa, med många sevärdheter och ställen att besöka - däribland bokhandeln Shakespeare & Company

Shakespeare & Company ligger på 37 Rue de la Bûcherie i Paris, på vänstra stranden alldeles intill Île de la cité och Notre Dame.
Bokhandeln grundades kring första världskrigets slut, av en kvinna vid namn Sylvia Beach. Hennes mål och dröm var att sälja engelskspråkig litteratur i Paris, och denna förverkligades när hon satte upp sitt första bokstånd i Latinkvarteren i staden. Bokståndet flyttade sedan till större lokaler, och på 12 rue de l’Odéon blev bokhandeln ett slags kulturcentrum för många författare av den ”förlorade generationen”, såsom Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald, Ezra Pound och James Joyce. 
Bokhandeln var dock tvungen att stänga under den tyska ockupationen av Paris under andra världskriget, men återetablerades igen av en man vid namn George Whitman. Under hans hand och namn blev bokhandeln - nu med namnet Shakespeare & Company - åter en mötesplats för bokälskare och författare, och den lever kvar än idag.


Första gången jag hörde talas om Shakespeare & Company var för något år sedan inom bokbloggsvärlden. Jag föll för bokhandeln direkt - för ärligt talat, hur kan man inte älska denna vackra och idylliska plats, vill bosätta mig där permanent  - och jag lovade mig själv att den dagen jag åkte till Paris skulle jag besöka den. 
Så i tisdags hade den stora dagen kommit, och hjälp (!), vilken fantastisk bokhandel det är! Jag skulle kunnat gå där inne i flera dagar, och ändå inte hunnit titta på alla böcker som fanns där. Timman i bokhandeln var fantastisk, och jag älskar att de verkligen bevarat den gamla inredningen inuti. Tyvärr fick man inte ta några kort, men väggarna är fulla av träbokhyllor fyllda till bredden med böcker, både begagnade och nya, liksom klassiker, rysare och vanlig fiktion. 
Med mig hem fick jag tre böcker: Why we broke up, What I saw and how I lied och Stay where you are and then leave. Alla tre är ungdoms/YA-böcker - hade kunnat köpa det fyrdubbla antalet, men kände att jag behövde begränsa mig lite, så då valde jag dessa. (Bookhaul kommer!). Är riktigt nöjd och hoppas på mycket god läsning - är också otroligt glad över att faktiskt ha besökt Shakespeare & Company!

Har ni varit där - eller skulle ni vilja åka dit - och vad tyckte ni?

4 kommentarer:

  1. verkar helmysigt, i London besökte ja en liten antikvariat på en båt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var fantastiskt! :) Det låter också riktigt mysigt, älskar antikvariat!

      Radera
  2. Jag har varit i Paris ett antal gånger under mitt liv, men helt missat den bokhandeln. Jag har däremot besökt både kloakerna och katakomberna, det var oxå intressant...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, okej - något att ta på nästa resa kanske! :) Katakomberna ville jag också besöka, men det blev aldrig av...

      Radera

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!