Sidor

söndag 11 oktober 2015

Septembers läsning

September har övergått i oktober (för elva dagar sedan förvisso, men men) och jag tänkte sammanfatta föregående månads läsning lite kort.

Antal lästa böcker: 11 st: Animal farm +eng, Lola and the Boy Next Door +eng, Allt som stiger måste stråla samman (3 noveller), En bra karl är svårt att finna (3 noveller), A Modest Proposal +eng, Prinsessan som inte ville leka, Song of Solomon +eng, Antigone, Snäckorna, Kung Oidipus och Ett Dockhem.

Böcker lästa på engelska: Animal Farm, Lola and the Boy Next Door, A modest proposal och Song of Solomon.

Klassiker: Animal Farm, A modest proposal, Antigone och Kung Oidipus.

Noveller: 3 noveller från Allt som stiger måste stråla samman av Flannery O’Connor (Utsikten över skogen, Hemmets bekvämligheter och Parker är hemma igen),  3 noveller från En bra karl är svårt att finna av Flannery O’Connor (En bra karl är svårt att finna, Livet som räddas kan vara Ert eget och Bra Bondfolk), Prinsessan som inte ville leka av Astrid Lindgren, Snäckorna av Karin Boye och Ett Dockhem av August Strindberg.

Kommentar: Första riktigt bra månaden vad gäller läsning för min del. Mestadelen har förvisso bestått av noveller, men jag är glad att bara ha kommit igång. Många av böckerna/novellerna är sådana vi läst och analyserat i skolan, och tre verk jag fastnat för är A Modest Proposal av Jonathan Swift, Snäckorna av Karin Boye och Utsikten över skogen av Flannery O’Connor. Vad jag tycker utmärker dessa noveller, och vad som fick mig att stanna upp, är hur författarna på så olikt eleganta sätt rör sig i språket. Detta i kombination med vinnande tematik fick texterna att nå mig, liksom många andra säkert också upplevt, på ett kraftfullt sätt.

Har ni läst någon av dessa böcker/noveller och vad tyckte ni? Vilken är er favoritnovell?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!