Sidor

lördag 27 juli 2013

Att nischa sin blogg

Nu är jag tillbaka efter en veckas "semester", och bloggen kan sättas igång på riktigt - så för att komma igång tänkte jag skriva lite om att nischa, något vi tar från början.

Vad är att nischa, och vad betyder det?

Uttrycket att nischa har, inom bloggvärlden, betydelsen att man som bloggare väljer att rikta in sig på ett enskilt område eller intresse. Att driva en bokblogg är alltså att nischa sin blogg, eftersom du fokuserar på ett speciellt ämne.
Inom området "böcker" kan man sedan välja att dra det ännu längre - att skriva om ungdomsböcker är exempelvis en nisch, precis som fantasy, klassiker och barnböcker.

Varför väljer man att nischa sin blogg?

Idag är att blogga så pass stort att det är svårt att faktiskt ta sig någonstans, och att nischa sin blogg kan vara ett sätt att nå ut till en speciell målgrupp. Ibland kan det vara svårt att få grepp om en blogg som handlar om precis allting, och hyser du istället extra stort intresse för ett ämne kan det vara en idé att välja att skriva enbart om det.

Nischar jag Böcker med Johanna?

Tidigare har jag drivit ett antal olika bloggar där jag skrivit om allt mellan himmel och jord.
Av den anledningen kan jag uppleva att det ibland varit svårt att nå ut till omvärlden, för vad är det jag velat säga?
Böcker med Johanna är alltså en bokblogg om det mesta inom litteraturens värld, om än mestadels ungdomsböcker. Här kommer jag variera recensioner med tips, nyheter och dylikt ett flertal gånger i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!