Sidor

fredag 20 december 2013

Jullucka 20: Om julkalendern


Julen närmar sig med stormsteg, och endast 4 dagar från 'dopparedan' är det min tur att öppna lucka 20 till Sofies bokbloggskalender med ämnet: julkalendrar genom tiderna.

Julkalendern är ett ämne som tämligen ständigt är på tapeten, något som inte är så konstigt - för många barn, och vuxna är den ett samlingstillfälle för familjen, ett ämne att diskutera, en påminnelse om juletider och hur man i dessa (liksom givetvis också i andra sammanhang) ska behandla sina medmänniskor. Att varje dag från den första december stiga upp kvart över sju för att slå på teven, är ingen tradition jag håller järnhårt på, emellanåt händer det dock att jag faktiskt följer alla 24 avsnitt och de julkalendrar jag minns extra mycket, samt gillat mest, är (i tidsordning):

1. Sunes jul sändes som kalender år 1991, och cirklar kring familjen Anderssons bestyr dagarna fram till julafton. Trots att jag själv inte var född när serien först visades, har jag sett avsnitten i efterhand, och det går inte att neka till att julkalendern bjuder på många skratt.

2. 5 år senare visades Mysteriet på Greveholm som julkalender på tv, vilken handlar om hur familjen Olsson av misstag hamnar på slottet Greveholm, där underliga saker snart börjar hända och spökena Staffan och Jean dyker upp. Liksom med Sunes jul, såg jag Mysteriet på Greveholm när jag för ett flertal år sedan gick på fritids, minnen jag fortfarande har kvar.


3. 1997 sändes Pelle Svanslös på SVT, vilken berättade historien om katten Pelle och hans liv i tillsammans med Elaka Måns, Maja Gräddnos, Bill och Bull (med flera), i ett vintrigt Uppsala. Precis som ovan nämnda julkalendrar en jag sett i efterhand, om än trots det uppskattat.

4. Den julkalender jag har starkast minnen av är Dieselråttor och sjömansmöss, som visades 2002 - något som är lite lustigt med tanke på att jag endast var omkring fyra år när den först sändes.

5. Så slutligen kalendern om Allrams Höjdarpaket, vilken visades 2004, och som jag än idag minns tydligt. Höjdarna är ett utav de program jag faktiskt kommer ihåg att jag tittade på som mindre, och tänker jag tillbaka på serien minns jag såväl Lipton som Silvia, Franke, Bebbe och Luleå.

Slutligen vill jag också betona årets julkalender Barna Hedenhös uppfinner julen som, trots min skeptism i början, faktiskt visat sig vara både bra, charmig och humoristisk. Att serien, halvt seriöst och halvt på skämt, även påvisar de "syndrom" som dykt upp mer och mer
i dagens samhälle - relaterat till hur pappa Ben får sig en släng av TV-sjukan, Knota genast tar på sig rollen som den högpresterande chefen och hur Stellas pappa Sture prioriterar jobb framför barn och familj - tycker jag är bra. Kort och gott en mysig och mycket sevärd kalender, som under ytan tar upp saker riktigt värda att diskutera och reflektera över.

Morgondagens julkalender hittas hos Therese på www.pocketlover.se.

1 kommentar:

  1. Tack för ditt inlägg! Jag blir som ett barn när det gäller tv-julkalendrar och tycker oftast om dem bara för att de är julkalendrar.

    SvaraRadera

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!