Sidor

söndag 22 december 2013

Krigets unga hjärtan


Året är 1941 och fem vänner samlas en sista gång i Berlin för att ta avsked, innan de far ut i krig (Andra Världskriget). Naiva och fulla av förhoppningar lovar de att ses igen ett halvår senare, till jul -livet tar dock en rad oanade vändningar, och omedvetna om de prövningar som väntar skiljs de åt. 

Krigets unga hjärtan är en fantastisk serie, som berättar en otroligt bra och vacker historia om vännerna Wilhelm, Friedhelm, Charly, Greta och Viktor, deras liv samt hur de genom kriget förs samman på nytt. Jag själv har blivit helt fäst vid serien sedan jag, under föregående helg, bestämde mig för att se den - och jag tycker att den skildrar en mycket välgjord och fängslande berättelse om hur kriget faktiskt tedde sig. Huruvida filmen är förskönad eller inte kan jag inte riktigt avgöra, visst kommer det alltid finnas bitar av outtalad sanning gällande hur förhållande var under de sex åren kring 1940-talet, hur eller hur har de verkligen lyckats i fråga om att skildra de fem vännernas personlighetsutveckling genom filmen. En mycket sevärd serie, som jag rekommenderar starkt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!