Sidor

lördag 22 mars 2014

Nyheter våren 2014


Det händer förvånansvärt lite på den svenska ungdomsbokfronten i vår, sett till hur stora boksläpp det har varit under tidigare år - trots det finns det fem böcker jag tycker är riktigt värda att låna/köpa hem, och dessa är;

Sätt mig i brand, den tredje och avslutande boken i trilogin om Juliette, flickan vars beröring har förmågan att döda samt de två pojkarna Adam och Warner. Tidigare böcker heter Rör mig inte! och Rädda mig inte!

Eleanor & Park, boken jag pratat om i massor här på bloggen. Beräknas bli nästa stora hit och har slagit igenom stort i USA, liksom också i Sverige.

Prodigy, den andra boken i den dystopiska serien Legend. 
I ett land som en gång var det forna USA, lever Day och June - förstnämnda känd som Republikens mest efterlysta brottsling, och June som landets underbarn. När Day en dag anklagas för mordet på Junes bror, bestämmer hon sig för att hitta och överlämna honom åt militären, och snart avslöjas hemligheter om Republiken de aldrig kunnat ana.

Drömtjuvarna, är liksom Prodigy, också den andra boken i en serie. Trilogin är skriven av Maggie Stiefvater, författaren bakom kända Mercy-Falls serien Frost, Feber och Föralltid!

Pappersstäder är John Greens tredje bok att bli översatt till svenska, och har slagit igenom stort i USA. Boken sägs vara toppen, och jag är riktigt sugen på att läsa den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!