Sidor

tisdag 22 april 2014

Bookhaul


Att se på medan bokhyllan växer är, och bör vara, glädjande - och själv har jag köpt/fått hem fem nya böcker på sistone, vilket är jätteroligt, nu ska de bara läsas också.

Först ut är Antony Beevor's uppmärksammade böcker Andra Världskriget, här i pocketformat och därför uppdelade i två delar. Verken handlar, föga förvånande, om Andra Världskriget och skildrar de händelser som inträffade från krigsutbrottet 1939 till Pearl Harbour, Stalingrad, Normandie och kapitulationen 1945. En bok jag är riktigt sugen på att läsa, särskilt som vi faktiskt jobbar med WW2 i skolan just nu!


Vidare återfinns även Alice Munro's bok Hateship, friendship, courtship, loveship, marriage på engelska, vilken innehåller nio olika noveller, och beskrivs som;
 "Another breathtaking demonstration of her mastery of the short story... No one could possibly dispute Munro's greatness; the genius of her seamless, unmatchable prose which nets up the flow of everyday life so miraculously." - Daily Mail.

I onsdags förra veckan anordnade stadsbiblioteket här i stan en film/dygn-natt, där det visades fyra olika filmer, åts mat och filmquizzades. Eftersom jag, tillsammans med den bokklubb vi har på bibblan, har pratat om att övernatta där i flera år, var vi givetvis där - och under quizzen vann jag George R.R Martins bok Kampen om järntronen, vilken är boken bakom Game of Thrones-serien. Jag läser inte fantasy så ofta, men har hört lovord om serien och hoppas att boken är minst lika bra! 


Så till sist, Livet efter dig av Jojo Moyes - boken som rört människor i alla åldrar, fått kritikerna att jubla och blivit lovordad världen över. Handlingen tycks gå i en slags skönlitterär, lite Ego-liknande stil (svensk film), om än med ett härligt språk och en annorlunda berättelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!