Sidor

söndag 1 juni 2014

Vad har jag läst i maj?

Jag är nu tillbaka här på bloggen efter någon veckas frånvaro. Sedan jag går i nian håller jag för tillfället på att avsluta mina sista veckor i skolan, och vill därmed göra mitt bästa och fokusera den lilla tid som är kvar - därav bloggpausen. Räknar dock med att blogga som vanligt från och med nu, och fortsätta med regelbundna uppdateringar! 

Antal lästa böcker: 5 st: Möss och människor, Just one day +eng, The lovers dictionary +eng, Make it stort, Det handlar om dig.

Bästa bok: Den bästa bok jag läst i maj måste vara Just one day, vars handling lyder;

Allyson Healey’s life is exactly like her suitcase - packed, planned, ordered. Then on the last day of her three-week post-graduation European tour, she meets Willem. A free-spirited, roving actor, Willem is everything she’s not, and when he invites her to abandon her plans and come to Paris with him, Allyson says yes. This uncharacteristic decision leads to a day of risk and romance, liberation and intimacy: 24 hours that will transfom Allyson’s life. Amazon.

Det tog ett par kapitel att komma in i boken, och trots att den kan tyckas intetsägande, tilltalade och överraskade boken mig på ett flertal olika plan. Med ett lätt och flytande språk, charmig handling, oväntade resor och frågor kring identitet och kärlek förtjänar den riktigt titeln som månadens bästa bok. Karaktärerna och dess utveckling gör dessutom bara boken ännu bättre!

Böcker lästa på engelska: 2 st: Just one day av Gayle Forman och The lovers dictionary, av David Levithan.

Klassiker: Möss och människor, en lättläst och mycket läsvärd amerikansk klassiker skriven av John Steinbeck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!