Sidor

lördag 19 juli 2014

Bookhaul #2

Stadsbiblioteket i Jönköping anordnar i sommar en grej som heter Uppdrag Sommarboken. US gestaltar sig i form av en blankett, där man ska fylla i fem böcker man har läst i sommar, och sedan - med hjälp av karaktärer, händelser och platser i böckerna - bilda den första meningen till din "tilltänkta bok”. Man ska också rita sitt eget omslag och komma på en egen titel.
När man lämnat in blanketten får man välja en egen, ny bok, och syftet är att främja och uppmuntra till läsning bland barn och unga.

Jag tycker att Uppdrag Sommarboken är en riktigt kul idé, som borde spridas vidare. Bortsett från det faktum att du måste läsa, är det ett lätt sätt att få en bok - och gratis böcker skadar ju aldrig.
Själv valde jag Rör mig inte!, den första boken i trilogin med samma namn. Serien tillhör en utav mina favoriter, och eftersom jag har tvåan hemma vill jag gärna ha de följande böckerna. 


Jag vill även passa på att tipsa om bokbytarlådorna som sitter uppe i Jönköping nu under sommaren, bland annat kring Munksjön. Lägg dit en av dina gamla böcker och ta med en ny hem! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!