Sidor

söndag 13 juli 2014

BookTubeAThon


Jag var och träffade några kompisar från min bokklubb igår, och där berättade Emm om ett BookTubeAThon hon skulle delta i, som drar igång imorgon. 
Jag visste inte ens att det fanns något kallat ett BookTubeAThon, men tyckte det lät intressant, så Emm förklarade det för mig och visade mig till maratonets YouTube-kanal. Har ni inte hört talas om detta tidigare, så är ni förmodligen lika förvirrade som jag var - här kommer därför några frågor och svar.

Vad är ett BookTubeAThon? Som jag förstått det är ett BookTubeAthon, ett bokmaraton som anordnas av ett visst antal booktubers - det vill säga youtube:are som vloggar om böcker (många termer här). Bokmaratonet, som alltså börjar på måndag, går ut på att du ska läsa ett visst antal böcker inom ramen av en vecka, som en kul grej. 

Vilka är arrangörerna? Tjejen som, huvudsakligen, håller i BookTubeAThon:et heter Ariel Bisette och är bokvloggare på kanalen med samma namn. Med sig har hon även ett antal kompisar, och tillsammans håller de i detta bokmaraton.

Och, hur går det till? Bokmaratonet går alltså till på så sätt, att Ariel m.fl. har satt upp sju mål/direktiv att följa under veckan, och dessa är att läsa:

1. En bok med bilder
2. Påbörja och avsluta en serie (duett, trilogi osv.)
3. En bok med rött på omslaget
4. En bok någon annan har valt ut åt dig
5. En bok i den genre du läst minst det här året
6. En bok som blivit film
7. Sju böcker.

Jag har inte bestämt mig för om jag ska delta än, eller inte. Det låter verkligen roligt, men jag vill läsa och läser, för att jag gillar att läsa - och vill därför inte lägga någon press på det. Målet med maratonet är alltså att fullfölja ovanstående punkter, och på TubeAThon-sidan samt dess Twitter kommer man att kunna följa Ariel och hennes vänner under veckan som går. 

Har ni hört talas om detta förut, och är ni sugna på att delta? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!