Sidor

onsdag 30 juli 2014

Tre på tre utmaning: tema Frankrike


Den 1 september håller Therese på Pocketlover, för fjärde året i rad, i en utmaning kallad ”tre på tre”. Reglerna gäller som följer;

Det hela är mycket enkelt. Du kan välja att läsa en trilogi, tre böcker av samma författare, tre böcker i samma genre, de tre första i en serie, tre böcker från samma land, tre som börjar på samma bokstav - you name it! Och de tre du väljer ska du slutföra inom tre månader.
Vi drar igång första september och avslutar sista november. Det innebär att ni nu har två månader på er att bestämma er för vilka tre böcker ni ska utmana er med! När ni bestämt er - lämna en kommentar, länka till din blogg (om du har nån) och berätta vad du tänker läsa så sammanställer jag en lista. Och som en extra treat så kommer det lottas ut ett par, självklart bokrelaterade, vinster bland de som fullföljer utmaningen!

Jag hade tänkt vara med, men har inte riktigt kommit på vilka böcker jag vill ta på mig att läsa... Jag började läsa engelska böcker när jag var omkring elva, och har fortsatt sedan dess, vilket har utvecklat mitt språk otroligt mycket. Därför tänkte jag att det kunde vara passande att, åtminstone försöka, börja läsa böcker på franska (mitt B-språk). Tanken är alltså att jag ska läsa tre franska böcker, skrivna av franska författare, på franska! Funderar på Le petit prince, L’étranger och... en till. 
Det kanske är att ta mig vatten över huvudet, men det är värt ett försök i alla fall - någonstans måste man ju börja! 

Har någon av er läst några franska böcker? Eller rentav några böcker på franska? Kan ni tipsa om någon bra, relativt lättläst fransk bok? 

2 kommentarer:

  1. Håller på att läsa Twilight på franska för att jag kan i princip hela boken utantill så att jag kan räkna ut vad de flesta ord som jag inte förstår betyder, haha. Lärde mig även själv främst engelska av att läsa engelska böcker, så tänker som du gör där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, vad smart! Kanske ska göra samma sak (eller med någon annan bok) - har läst Twilight x antal gånger på både svenska och engelska, så det borde underlätta saken.

      Radera

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!