Sidor

tisdag 1 juli 2014

Recension av Second chance summer

Under hela sin uppväxt, var somrarna i stugan i Pennsylvania den bästa tiden på året för Taylor Edwards. Med bästa vännen Lucy på andra sidan sjön, och den mycket charmiga Henry Crosby i huset längre ner på gatan, kunde livet knappt bli bättre - tills allt förstördes, och Taylor valde att fly.

5 år senare lever Taylor i en högpresterande och nästan konstant upptagen familj, där känslor visade offentligt är en sällsam syn. Med två högst begåvade och talangfulla syskon, känner hon sig halvt bortglömd, och som det enda ”icke-begåvade” barnet av de tre, har hon utvecklat en alldeles särskild förmåga att fly, och springa iväg, när saker och ting blir för jobbiga. Särskilt sedan hon inte varit i sommarstugan på 5 år.

Så slås plötsligt familjen omkull av nyheten att Taylors pappa är sjuk, och med endast ett fåtal månader kvar att leva bestämmer de sig för att spendera sommaren i Pennsylvania.
Väl där tvingas Taylor konfrontera människor hon trott att hon aldrig mer skulle se, liksom också sina impulser att ständigt vilja fly. Och trots att varje dag som går innebär mindre tid med hennes far, en snabbare nedräkning mot en oundviklig framtid - visar sig sommaren medföra saker hon aldrig kunnat ana.

Second chance summer är en otroligt fin bok, och trots det lätta språket berättar den en alldeles unik historia. Boken innehåller allt man kan önska sig av en riktigt bra läsupplevelse; varm humor och kärlek, vänskap och familj, karaktärsutveckling - sidor som får dig att skratta och kapitel som får dig att gråta. Den är hjärtskärande, liksom den berättar historien om en dotter och familj påväg att förlora sin far, samtidigt som den får dig att le när du minst anar det.
Förvisso kan Taylor tyckas vara en, emellanåt, smått irriterande person, trots det vägs det upp av den resa hon som karaktär gör genom bokens gång. En underbar bok om hur tider kan vara både de bästa och sämsta på en och samma gång, och om hur kärlek (på alla sätt) är funnen när man minst anar det. Perfekt för sommaren, eller alla dagar på året - läs den!