Sidor

måndag 29 juli 2013

Bokbloggsjerka


Annika, på bloggen "Annikas Litteratur-och Kulturblogg", håller varje helg - fredag till måndag - i något som kallas Bokbloggsjerka. Jerkan (ett ord som är ungefär synonymt med "hoppande") går ut på att du som driver en bokblogg och är genuint intresserad av böcker, kan ställa upp och svara på en fråga ställd av Annika. Klar med detta lämnar du sedan en kommentar med just ditt inlägg om jerkan på Annikas blogg - och kan på så sätt få kontakt med eller nys om andra/s bloggar. En riktigt kul idé! 

Veckans fråga lyder: Ge exempel på författare som verkligen vet hur man skapar intressanta karaktärer.

För mig är en intressant karaktär något som för tankarna till en karaktär som jag minns långt efter att jag läst ut boken. Därför måste jag säga; JK Rowling, en författarinna som med sina Harry Potter böcker skapat ett flertal minnesvärda och intressanta karaktärer. Emily Brontë, för finns det ett par så komplexa, men ack så vackra personer som i Svindlande Höjder. John Green, författaren bakom min personliga favorit The Fault in Our Stars. Jandy Nelson och Jonas Gardell. N.H Kleinbaum med karaktärerna i Dead Poets Society, samt Jonathan Safran Foer med boken Extremely Loud and Incredibly Close.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!