Sidor

fredag 2 januari 2015

Mitt bokår 2014

Är det något det kryllar av efter årsskiftet i bloggvärlden är det nyårsresuméer. Personligen tycker jag att det är både kul och intressant att läsa andras sammanfattningar av det gångna året - och att skriva sin egen, vilket jag ska göra här. Årsresumén jag använder mig av här är tagen från Pia på Bookrelated, och jag tycker definitivt att ni ska klicka på länken och läsa hennes inlägg också! 
Årets topp 5 - bästa böckerna jag läst 


1. We were liars - E. Lockhart
2. Anna Karenina - Lev Tolstoj
3. Jag ger dig solen - Jandy Nelson
4. Sätt mig i brand - Tahereh Mafi
5. Allegiant - Veronica Roth

Böckerna står inte i någon specifik ordning, utan har alla varit fantastiska läsupplevelser på sitt sätt. Allegiant, för att boken gav ett så fint (och fruktansvärt sorgligt) slut på en underbar serie. Sätt mig i brand! för sitt fantastiska språk och sina karaktärsbeskrivningar. We were liars för oväntat bra och fin sommarläsning. Anna Karenina för en, överlag, fantastisk berättelse och Jag ger dig solen likaså. 

Årets topp 5 - bästa filmatiseringar av böcker jag läst


1. The Hunger Games: Mockingjay pt. 1 - Suzanne Collins
2. Anna Karenina - Lev Tolstoj
3. If I Stay - Gale Forman
4. The Fault In Our Stars - John Green
5. The Maze Runner - James Dashner

Årets topp 5 - serier jag följt


1. Game of Thrones (!)
2. Downton Abbey (!)
3. Vampire Diaries
4. Krigets unga hjärtan (!)
5. Glee 

Böcker i min TBR-hög som ska prioriteras år 2015


1. Dödssynden - Harper Lee
2. Emma - Jane Austen
3. Stay where you are and then leave - John Boyne
4. Great Expectations - Charles Dickens
5. What I Saw and How I Lied - Judy Bundell

Vilka är de bästa böckerna ni har läst under 2014, eller de bästa filmerna/serierna ni sett?

2 kommentarer:

  1. Maze Runner - böckerna var riktigt bra liksom Boktjuven och Divergent med flera. Divergent, Mockingjay part one, The Maze Runner och The Fault in Our Stars var bra filmer gjorda efter böcker. Superkul att filmerna blir så välgjorda! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de bra, både böckerna och filmerna! Så kul när filmatiseringarna av böcker man gillar blir lyckade, så instämmer verkligen!

      Radera

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!