Sidor

fredag 23 augusti 2013

Besvärjelser och beskydd

Tillvaron för Cecilia är tillsynes bekymmerslös, på vardagarna jobbar hon som bibliotekarie, och kvällarna spenderas allt som oftast ute tillsammans med de tre kavaljerer hon uppvaktar. Blåögt ser hon många gånger på människorna i sin omgivning som tämligen utbytbara, och trots att hon faktiskt inte har varken några riktiga vänner eller någon att prata med, rör det henne inte i ryggen. Undantaget ligger dock hos mormor - hon som tog hand om Cecilia när ingen annan gjorde det och som alltid funnits hos henne, tills nu.
För vad gör man när ens mormor plötsligt försvunnit, och istället bytts ut mot en vätte vid namn Masti Toivonen? Vad gör man när hela ens värld rasar, och samtidigt vänds upp och ner? Utan förvarning dras Cecilia in i en dimension hon tidigare aldrig kunnat ana existerade, och snart får hon lära sig både det ena och det andra om feer, demoner och vitterfolk. Ett äventyr som visar sig bjuda på många överraskningar, och där den största finns inom henne själv.

Bevärjelser och beskydd är en humoristisk och lätt själv-ironisk roman, som med ett naturligt språk öppnar dörrarna till en värld fylld av magiska väsen och oanade äventyr.
När jag först hörde talas om boken tyckte jag att den verkade riktigt intressant, inte allra minst för att författarinnan är från Sverige, och för att Mix Förlag tidigare gett ut böcker i Cross-over genren som jag gillat.
Trots mina förväntningar levde boken dock inte riktigt upp till dem - förvisso var den underhållande, och jag skulle inte dra mig för att rekommendera den - men den innehöll något mer chick-lit än vad som vanligtvis faller mig i smaken, och lever inte riktigt upp till genren Urban Fantasy, den klassning boken fått på mitt bibliotek.
Likväl var, och är, Besvärjelser och beskydd en roande och härlig roman med ett lätt språk, och Maria Friedner har gjort ett bra jobb med sin debutroman - utmärkt för er som gillar fantasy och romantik!

Tips: Klicka här för att läsa om hur Maria Friedner fick idén kring Besvärjelser och beskydd, samt hur boken blev till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!