Sidor

söndag 11 augusti 2013

Historieätarna


I vintras sändes ett program på SVT1 kallat Historieätarna i sex olika delar. Kanske har du hört talas om det, eller rent av tittat på det - för er som inte har det hade jag dock tänkt berätta lite om programmet.

Historieätarna är, vilket framgår av namnet, ett program om både tid och mat, och genom avsnitten får man följa Erik Haag och Lotta Lundgren på deras resa genom den svenska mathistorien. 
Serien sändes för första gången sent i november förra året och introducerade programmet, vilket går ut på att Erik och Lotta för varje avsnitt, under en vecka ska leva och äta som de olika människorna gjorde under exempelvis Stormaktstiden eller 70-talet. Själv följde jag programmet lite halvt om halvt, med andra ord såg jag alla avsnitt, men inte i ordningsföljd. Trots det gillade jag både serien och idén - mat och historia är två saker som intresserar mig och kombinationen är förvisso unik, men fungerar bra likväl. Säsong ett gick i repris igen i somras, missade ni den finns dock alla avsnitten på SVT's hemsida, och snart kommer ytterligare en säsong, något jag ser fram emot!

2 kommentarer:

  1. Låter intressant, gillar både mat och historia så det verkar vara ett programmet som kombinera båda på ett intressant sätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det verkligen - rekommenderas!

      Radera

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!