Sidor

torsdag 6 februari 2014

Mitt bokmål år 2014


Jag har haft svårt att bestämma mig för huruvida jag ska ha ett faktiskt bokmål för 2014 eller inte. Tidigare har jag haft målet att läsa 75 böcker (2012), och 2013 satte jag aldrig upp ett riktmärke att läsa efter - mycket för att det var en hel del annat på gång, men också för att jag ville ägna mig åt böcker när jag hade tid och lust. 

I veckan när jag satt och funderade, kom jag dock att tänka på att jag alltför sällan läser klassiker. Mitt bokmål år 2014 är alltså att läsa 10 klassiker, samt 25 böcker på engelska. Att detta kommer vara genomförbart tvivlar jag inte på, frågan är bara hur lång tid det kommer ta. Hur eller hur är jag peppad på att köra, och hittills ser det ut såhär;

Antal lästa klassiker: Inga, jag läser dock Mor gifter sig av Moa Martinson, samt Bilbo av J.R.R Tolkien just nu.

Antal böcker lästa på engelska: 2 st; Requiem av Lauren Oliver, och Jellicoe Road av Melina Marchetta.

Vad man omnämner som klassiker varierar från person till person, jag kommer dock att räkna med allt från Austen till moderna klassiker, som Dödssynden, 1984 och Callocaine, med flera. Generellt syftar jag också på böcker jag läser för första gången. The Hunger Games på engelska räknas alltså inte in, eftersom jag läst serien tidigare. 

Under veckorna som följer kommer jag återkomma med inlägg kring hur det går, förmodligen i samband med summeringarna av månadens läsning! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!