Sidor

onsdag 1 januari 2014

Bokårsresumé 2013

Nytt år innebär nya utmaningar, nya upplevelser, nya drömmar och mål - samt, förhoppningsvis, en hel del bra nya, och gamla, böcker. Här har ni en bokresumé på det gångna året, mina tankar och tyckande kring 2013. 


Notis: Textens storlek tycks dessvärre inte kunna ändras , jag ska dock försöka återställa den till originalstorlek!


1. Bästa bok du läst år 2013? (Du kan bryta ner det i genrer om du vill)
Prosa: Jag läser generellt sett inte så mycket prosa, trots att jag gärna skulle göra det - bäst 2013 var dock styckena ur Thomas Tranströmers samlingsalbum från 1954-2004.
Vuxen: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann är en klar favorit, liksom Dead poets society samt Extremely loud and incredibly close.
Ungdom: Jag har läst ett flertal riktigt bra ungdomsböcker i år, de som fångat mig mest är dock; Divergent, Insurgent, Rädda mig inte, Smaragdgrön, Jag går dit du går, Nyckeln, Aldrig släppa taget, De Utvalda med flera.


2. Böcker/bok som du hade höga förväntningar på, men som inte alls föll dig i smaken? 
Både Vi är inte sådana som i slutet får varandra liksom Vi måste sluta ses på det här sättet, var två böcker jag hade relativt höga förväntningar på - men som inte riktigt föll mig i smaken.

3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok år 2013?
Jag hade i stort sett inga förväntningar när jag först bestämde mig för att läsa Divergent av Veronica Roth, nu är jag dock fullkomligt fast och väntar spänt på att få hem Allegiant i brevlådan! 

4. Bok du rekommenderade till flest folk år 2013?
De böcker jag gillar mest, och som jag därmed rekommenderar till flest folk brukar också vara de som får mest uppmärksamhet här på bloggen, och under föregående år var det nog The fault in our stars, Rör mig inte, samt Cirkeln-trilogin.

5. Bästa bokserie du kom över 2013?
Divergent-serien och The mortal instruments (City of bones).

6. Nya favoritförfattare du upptäckte år 2013?
Jonathan Safran Foer, Holly Goldberg Sloan samt Veronica Roth.

7. Bästa bok du läst som inte tillhör de genrer du vanligtvis håller dig till?
Oj... Både klassiker liksom böcker åt biografi-hållet är något jag, om inte läser allt för ofta så åtminstone önskar att jag ägnade lite mer tid (med betoning på förstnämnda), överraskande bra i år var alltså; Anne Franks dagbok, Konsten att vara kvinna och Den afrikanska farmen.

8. Mest spännande kan-inte-sluta-läsa bok år 2013?
Nyckeln, Divergent och Insurgent, inklusive de flesta av ovan nämnda böcker.

9. Böcker du läst i år som du mycket väl kan tänka dig att läsa om nästa år?
Jag är en typisk läsa-om-böcker-människa, och fastnar jag för en bok kan jag läsa om den hur många gånger som helst, jag har exempelvis läst Hunger Games-serien minst tre gånger, och både Himlen börjar här och Svindlande Höjder har lästs om flera gånger. Favoriterna kommer med andra ord säkerligen att läsas om! 

10. Favoritomslag av en bok du läst år 2013?
Sarah Dessens böcker brukar ha härligt somriga omslag, i övrigt är omslagen till Lex bok, Francesca, Paris Chérie och Den femte vågen fina!

11. Mest minnesvärda karaktär 2013?
Tris och Tobias i Divergent-trilogin, Alex och Warner från Rör mig inte samt Neil i Dead poets society.

12. Den vackrast skrivna boken 2013?
Rädda mig inte och Rör mig inte, alla gånger.

13. Den bok som haft störst betydelse för dig år 2013?
Alla böcker jag nämnt ovan har haft inverkan och betydelse för mig under det gångna året, om än mer eller mindre - en bok som riktigt berörde mig var dock Extremely loud and incredibly close.

14. En bok som du inte förstod varför du väntade tills år 2013 på att läsa?
Jag kan faktiskt inte komma på någon bok jag borde ha läst tidigare, om än möjligtvis Anne Franks dagbok.

15. Favoritcitat från en bok du läst?

Dead poets society: 

" I stand upon my desk to remind myself, that we must constantly look at things in a different way."

Rädda mig inte:

“Nothing in this life will ever make sense to me but I can't help but try to collect the change and hope it's enough to pay for our mistakes.”

"Books are easily destroyed. But words will live as long as people can remember them.” 

Divergent:

“I have something I need to tell you," he says. I run my fingers along the tendons in his hands and look back at him. "I might be in love with you." He smiles a little. "I'm waiting until I'm sure to tell you, though."
"That's sensible of you," I say, smiling too. "We should find some paper so you can make a list or a chart or something."
I feel his laughter against my side, his nose sliding along my jaw, his lips pressing my ear.
"Maybe I'm already sure," he says, "and I just don't want to frighten you."
I laugh a little. "Then you should know better."
"Fine," he says. "Then I love you.” 

16. Kortaste och längsta bok läst år 2012?
Kortast: Charlie and the chocolate factory, The boy in the striped pyjamas och "Gilla" hata horan.
Längsta: Genom dina ögon och Nyckeln.

17. Favoritförhållande från en bok du läst (kärlek, vänskap, familj etc.)?
Tris och Tobias från Divergent eller det mellan Oskar och hans pappa i Extremely loud and incredibly close.

18. Favoritbok du läste år 2013 av en författare du läst andra böcker av?
Jag, En av David Levithan, De Utvalda: Hemligheternas rike av Kristen Cashore.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!