Sidor

onsdag 4 september 2013

Bokresumé sommaren 2013

Nu är hösten här, och som en följetång till mitt inlägg om sommarens läsning, tänkte jag göra en liten resumé över de böcker jag läst denna sommaren och mina åsikter samt förväntningar på dessa.

Bästa bok läst i sommar?
Prosa: Jag läser faktiskt inte så mycket prosa, alltså dikter och liknande, trots det måste jag säga att Ingrid Olssons bok Önska bort önska nytt som jag nämnde i föregående inlägg, innehar en diktliknande  anda.
Ungdom: Av de böcker jag läst, som jag inte läst om var Blunda och hoppa samt Jag går dit du går mina favoriter.
Novell: Falla sönder, alla gånger.
Fackbok: A i alla ämnen; den ultimata guiden till högsta betyg samt Mental träning för unga idrottare.

Böcker/bok som du hade höga förväntningar på, men som inte alls föll dig i smaken?
När jag först hörde talas om boken Vi är inte sådana som i slutet får varandra, tyckte jag att den verkade oerhört spännande och intressant, något som - tillsammans med det faktum att det var Gilla Böcker som gav ut boken - genast gav mig höga förväntningar på boken. Trots det föll den mig inte smaken, och faktum var att jag blev en aning besviken.

Bästa strandläsningen?
The Hunger Games, Blunda och hoppa samt Dead Poets Society.

Ny favoritförfattare du upptäckte i sommar?
Jonathan Safran Foer.

Mest minnesvärda karaktären?
Neil Perry i Dead poets society, Jace från Stad av skuggor, Oscar i Extremely loud and incredibly close samt Warner från Falla sönder - underbara karaktärer alla fyra.

Citat från en bok du läst?
"But poetry, beauty, romance, love, these are what we stay alive for" - Dead poets society.

"I almost forget that she still hates me, despite how hard I've fallen for her.
And I've fallen.
So hard.
I've hit the ground" - Falla Sönder/Destroy me.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det något du undrar, vill du tipsa mig - eller kanske själv fråga om råd?
Känn dig fri och berättigad att fråga på, och så svarar jag i en kommentar på inlägget eller din egna blogg (länka)!